السبت، ٢٨ مايو ٢٠١١

ما بعد فتح معبر رفح

كتابة إسلام إبراهيم حسين

فتح معبر رفح بصورة دائمة خبر عظيم جدا. لكن مع كدة لازال هناك المزيد يجب تحقيقه للاستفادة الكاملة من فتح المعبر. ملخص تلك المطالب هو إنه المعبر يفتح بالكامل، و بالتفصيل:
  1. لا يقصر فتح المعبر فقط لمرور (بعض) الأفراد و المعونات لقطاع غزة. فالماعونات يدوبك فقط تعيش الغزاوية من يوم ليوم، و تخليهم دايما معتمدين على الآخرين لمعونتهم. فلازم فتح المعبر للتجارة بحرية بين الشعب الغزاوي و الشعب  المصري. فده يفيد الشعبين. الشعب الغزاوي بالأخص يقدر يحصل على منتجات صعبة الإنتاج في غزة، و برضو يصدر منتجاته عشان يربح منها. و بكدا ينتعش السوق الغزاوي، و مايكونش معتمد إعتماد كامل فقط على المعونات. 
  2. يسمح بعبور جميع الأعمار، و مش بس دول اللي تحت ١٨ سنة و فوق ال ٤٠. فالأعمار ما بين ال ١٨ و ال ٤٠ هي شريحة مهمة جدا لانتعاش السوق الغزاوي. فديه الفئة الأقدر على القيام بعملية نقل البضائع بين الشعبين. 
أما بالنسبة للإسرائيليين و غيرهم اللي بيدعوا إن فتح المعبر هيسهل عبور الأسلحة و يزود "الإرهاب" فيكفي إنه  نسألهم: يعني هو غلق المعبر كان وقف عبور الأسلحة أو "الإرهاب"؟ بلاش تخويف بقا و خلينا نخلي أهل غزة يعيشوا عشان إحنا كمان نعيش.

إضافة: و اللي خايفين على إسرائيل لازم يقرأوا المقالة دي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق